W tej sekcji znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naszej działalności. Zachęcamy do zapoznania się z informacjami.
Lokalność to nasz priorytet. Promujemy jakość produktów regionalnych i wspieramy lokalnych producentów.
Dołącz do naszej społeczności, bierz udział w wydarzeniach i sprawdź nasze inicjatywy. Razem możemy więcej!
Definicja
Klaster to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych, stowarzyszeń handlowych oraz instytucji finansowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale również współpracujących. /Michael E. Porter/
Klaster – źródło rozwoju branży
Klaster to przede wszystkim współpraca osób z różnych organizacji. Powiązania między nimi umożliwiają efektywny przepływ informacji oraz budowanie wspólnej bazy wiedzy wykorzystywanej następnie przez cały klaster. Koncentracja podmiotów z jednego sektora na tym samym obszarze geograficznym wpływa także na ich większą specjalizację i staje się przez to motorem napędowym ich rozwoju. Klaster jest atrakcyjnym miejscem przyciągania inwestorów, wartościowych pracowników i nowe firmy.
Przykłady klastrów i specjalizacja
Modelowym przykładem klastra jest Dolina Krzemowa w USA, gdzie na obszarze ok. 300 mil kwadratowych działa kilka tysięcy firm technologicznych, zatrudniających ponad milion wysokiej klasy specjalistów. Motorem napędowym jest jedna z najbardziej renomowanych uczelni na świecie – Uniwersytet Stanforda. Jest ona bardzo mocno związana z sektorem nowych technologii i lokalnym biznesem – stanowi dla niego bazę naukowo-badawczą oraz kształci nowe kadry. W Polsce do największych inicjatyw klastrowych należą m.in.: Łódzki Klaster Medialny, Plastikowa Dolina, Tarnowski Klaster Przemysłowy, Wielkopolski Klaster Meblarski, Klaster Piwny.
Tworzenie wizerunku regionu
Źródłem rozwoju branży jest klaster i jego sieci kontaktów, a nie pojedyncze firmy. Mobilność pracowników oraz tworzone w ten sposób sieci społecznych i zawodowych kontaktów umożliwiają efektywny przepływ wiedzy i informacji. Ludzie, którzy przechodzą pomiędzy firmami i projektami, tworzą rodzaj „superorganizacji”, która napędza koniunkturę na produkty i usługi danej branży oraz tworzy odpowiedni wizerunek regionu, w którym działa klaster.
Aby dołączyć do naszego klastra, prosimy o skontaktowanie się z nami przez formularz kontaktowy na naszej stronie. Z przyjemnością przedstawimy Ci zasady członkostwa oraz korzyści, jakie płyną z bycia częścią naszej społeczności.
Kto może przystąpić do stowarzyszenia?
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne oraz firmy i instytucje z regionu Województwa Podlaskiego.
Jakie mogą być formy przystąpienia do stowarzyszenia?
trzy rodzaje członków:
– członek zwyczajny (osoba fizyczna)
– członek wspierający ( przedsiębiorstwa i instytucje)
– członek honorowy (instytucje, stowarzyszenia, osoby fizyczne, itp.)
Czy przystąpienie jest odpłatne?
Członkowie Stowarzyszenia pracują na jego rzecz nieodpłatnie, pokrywają natomiast standardowe wpisowe oraz składki roczne, które w przypadku osób fizycznych są symboliczne, natomiast w przypadku przedsiębiorstw składki są uzależnione od ilości zatrudnionych osób.
Jakie są główne korzyści oznakowania produktów marka „Naturalnie z Podlasia!”?
Marka „Naturalnie z Podlasia!” jest marką regionalną, znakiem jakości dla najlepszych produktów. Jest promowana przez Stowarzyszenie oraz wszystkie organizacje wspierające, na rynku polskim i zagranicznym. Stowarzyszenie jest właścicielem marki „Naturalnie z Podlasia!”, która jest objęta ochroną w Urzędzie patentowym RP.
Organizujemy różnorodne wydarzenia, takie jak festiwale kulinarne, warsztaty kulinarne oraz spotkania lokalnych producentów. Zachęcamy do śledzenia kalendarza na naszej stronie, aby być na bieżąco z nadchodzącymi wydarzeniami.
Innowacje
Wypracowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w prowadzeniu działalności rynkowej, dostępnych tylko dla inicjatyw klastrowych (programy unijne, programy szkoleniowe, itp.)
W grupie siła
Stowarzyszenie reprezentuje interesy swoich członków wobec władz państwowych, samorządowych, itp. Przynależność do silnej grupy daje możliwość wpływu na kształtowanie rozwoju branży spożywczej.
Grupa producencka
Korzyści współdziałania w grupie producenckiej, poprawa efektywności pracy i kooperacji między członkami klastra, m.in.: współpraca promocyjna, technologiczna, organizacyjna, kadrowa, IT, itp.
Eksport
Korzyści ze współpracy w grupie dotyczące działań proeksportowych i eksportowych na nowych rynkach. Promocja eksportu produktu firm, należących do Stowarzyszenia, wspólna strategia eksportowa, udział w targach, misjach gospodarczych, itp.
Badania i rozwój
Łatwiejszy dostęp do wiedzy i działalności ośrodków badawczo-rozwojowych. Dostęp do badań rynkowych, marketingowych, wsparcia technologicznego, know-how.
Marka „Naturalnie z Podlasia!”
Korzyści z oznakowania prestiżową marką „Naturalnie z Podlasia!” swoich najlepszych produktów. Wsparcie promocyjne i marketingowe dla marek i produktów firm – członków klastra.
Możesz z nami skontaktować się za pośrednictwem formularza kontaktowego, e-maila lub telefonicznie. Nasz zespół z przyjemnością odpowie na wszystkie pytania i udzieli Ci niezbędnych informacji.
Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat naszych usług lub lokalnych produktów.
Obserwuj nas na mediach społecznościowych, aby być na bieżąco z naszymi wydarzeniami.
Stowarzyszenie „Naturalnie z Podlasia!” Stowarzyszenie Klaster Spożywczy „Naturalnie z Podlasia!” to inicjatywa skupiająca przedsiębiorstwa i organizacje działające na terenie polski wschodniej, obejmująca swym zasięgiem województwa podlaskie i lubelskie. Celem stowarzyszenia jest kształtowanie wizerunku, promocja, podniesienie innowacyjności oraz konkurencyjności firm, ich produktów i usług.
© 2025 Stowarzyszenie Klaster Spożywczy „Naturalnie z Podlasia!"